|
KNYGA TAI VERTYBĖ
Įvadas. Mūsų visuomenė sparčiai keičiasi. Technologijos, socioekonominė ir šeimos struktūra, verslo ir žmonių bendravimo kultūra tai tik keletas sričių, patyrusių didelius pasikeitimus per pastaruosius 20 metų. Kiekvienas tiek pozityvus, tiek destruktyvus pokytis formuoja mūsų požiūrį bei elgesį. Pavyzdžiui, turėdami galimybę reikiamus ar norimus dalykus įsigyti greitai (nesvarbu, ar tai būtų mikrobangų krosnelėje pašildytas dešrainis, skubus kreditas ar informacija internete), mes tampame vis nekantresni ir mažiau išradingi. Keičiasi mūsų vertybės bet ar į gerą? Vaikai labai jautrūs jų aplinkoje vykstantiems procesams. Jie auga, vystosi ir mokosi, veikiami pavyzdžio. Tai, ką perteiksime savo vaikams šiandien, turės didžiulės įtakos rytdienos visuomenei. Jei paliksime vaiko vertybių ugdymą atsitiktinumui, mes, kaip tauta, rizikuojame prarasti milžinišką kultūros dalį.
Lietuvos šeimų, auginančių kurčius ir neprigirdinčius vaikus, bendrija PAGAVA įgyvendindama Neįgaliųjų reikalų departamento finansuojamus projektus, jau daugelį metų organizuoja dailės terapijos užsiėmimus kurtiems ir neprigirdintiems vaikams. Dirbdamos su kurčių vaikų grupėmis ir naudodamos dailės terapijos metodus, pastebime ryškius pokyčius vaikų dailės išraiškoje. Piešiniuose mažėja stereotipiškumų, jų vaizdiniai vis autonomiškesni ir laisvesni. Vaikai kūrybos procese daugiau atsipalaidavę, linkę bendrauti su vadovėmis, stebi pateikiamus jiems pasiūlymus ir drauge bando juos realizuoti dailės priemonėmis. Vaikai laisvai reiškia emocijas, tačiau užsiėmimai nevirsta chaosu ar netvarka, nes yra "dailės kambario taisyklės", kurios "prižiūri" vaikų elgesį.
Procesas. Vaikai su klausos negalia labai anksti ir daug mokomi. Jie nuo mažų dienų pradeda "akademinį" procesą. Dažnai atsitinka taip, kad vaikas nebeturi laiko ir jėgų knygutei pavartyti. Jei mažylis ankstyvoje vaikystėje nesusidraugauja su knyga, vėliau tai padaryti yra vis sunkiau.
Šiais metais dailės terapijos užsiėmimuose pradėjome kurti savo knygeles, kurias pavadinome rimtai knyga. Tai yra vienas geriausių kelių supažindinti ir skatinti vaiko draugystę su knyga. Kuriama knyga vaikams tapo tarsi dienoraštis, prieš pradėdamas piešti kiekvienas perversdavo savo knygą ir nuspręsdavo, ką dar norėtų joje nupiešti ar sukurti. Mes vaikams siūlėme idėjas, o kaip išpildyti siūlomą idėją jau priklausė nuo vaiko. Vaikų sukurtos knygos pilnos jausmų, gyvenimiškų istorijų, santykių. Jose panaudotos įvairios technikos atspaudai, koliažai, aplikacijos, piešimas, akvarelės liejimas. Mes neturėjome tikslo sukurti tik "gražią" knygą; siekėme, kad vaiko kuriama knyga būtų tikra ir atspindėtų būtent tą vaiką. Vienos knygos yra kruopčios, dailios, švarios, kitos pilnos skubėjimo, nerimo, arba ... mamos laukimo. Kiekviena knyga yra tikra, autentiška. Kiekvienas vaikas piešdamas turi galimybę eksperimentuoti, žaisti, mokytis tai labai svarbu savojo "aš" suvokimui vystytis, leidžia vaikui suvokti save kaip savitą, nepakartojamą būtybę. Knygą vartydamas ar toliau kurdamas vaikas gali pamatyti ir suvokti savo jausmus ir būseną. Neramiam vaikui tikrai sunku ilgai piešti vieną detalę jis piešia greitai, skubėdamas, ir gali atrodyti, kad bet kaip, tačiau dalį nerimo jis tikrai paliks popieriaus lape. O tai jau yra puikus rezultatas.
Šventė paroda. Po ilgo ir nuoseklaus darbo ateina laikas apžvelgti ir įvertinti rezultatus. Antrą kartą buvo surengta kurčių vaikų darbų paroda Muzikos ir meno bibliotekoje, nes labai simboliška pristatyti visiems savo sukurtas knygas tikruose knygų namuose bibliotekoje. Vaikai atkeliavo į Vilniaus senamiestyje esančią biblioteką ir čia įvyko parodos atidarymas. Bibliotekininkė papasakojo apie biblioteką, o vaikai tarp daugybės knygų pamatė ir savo knygas. Pilni nuostabos ir pasidžiavimo savimi veidai rodė, kaip svarbu, kad dar kažkas varto jų knygas, klausia, domisi. Vaikui labai svarbu, kad į jo kūrybą žiūrėtų, ją priimtų, pritartų ir džiaugtųsi. Tai padeda formuotis pasitikėjimui savimi, taip pat pagarbai kitų kūrybai.
Kaip kiekvienoje, taip ir mūsų parodoje yra atsiliepimų knyga. Joje įrašyti atsiliepimai tarsi minkštos ir šiltos skaros, kurios apgaubia ir šildo. "Labai įdomi ši paroda tiek daug čia spalvų, išmonės. Mielieji mažieji kūrėjai, ačiū. Ugdykite ir toliau savo talentą!!!". "Kad žinotumėte, kiek nuostabių minučių turėjome, vartydami jūsų KNYGAS. Ir ačiū pedagogėms, visa tai įkvėpusioms ir įgyvendinusioms". Skaitydamos atsiliepimus jaučiame savo darbo įvertinimą ir pritarimą. Akivaizdu, kad ir mums, suaugusiems, kaip ir vaikams, reikalingas pritarimas ir palaikymas.
Psichologė Dovilė Jankauskienė
Dailės terapeutė Ligita Skukauskaitė
2011m. lapkričio mėn.
Atgal į 2011m. renginų sąrašą
|
|
|
|